: http://srokao.pl/2012/09/analiza-szampony-dla-dzieci.html

Zmiany somatyczne dokonujące się w trakcie przemiany dziecka w osobnika dojrzałego, zdolnego do wykonywania czynności płciowych, zostały wyczerpująco opisane przez Marshalla i Tannera (1969, 1970). Zmiany te, z wyjątkiem chyba zmiany wielkości gruczołów płciowych, są wynikiem podwyższonej produkcji hormonów sterydowych w gruczołach płciowych lub prehormonów w nadnerczach. Obserwowane wówczas u chłopców występowanie owłosienia łonowego, pachowego, zarostu na twarzy, a także powiększanie się masy mięśni, osiągnięcie męskich proporcji szkieletu i powiększenie się prącia następuje wskutek podwyższenia się poziomu androgenów. U dziewcząt pojawienie się owłosienia łonowego i pachowego jest regulowane przez androgeny nadnercza, podczas gdy rozwój piersi, rozmieszczenie tkanki tłuszczowej, rozwój pochwy i macicy, a także szybkość wzrostu i dojrzewanie szkieletu są regulowane przede wszystkim przez estrogeny wytwarzane przez jajnik. Hormonalne regulowanie procesu dojrzewania opisali Swerdloff (1978) oraz Forest i współpracownicy (1976).

Zarówno androgeny jak estrogeny krążą w organizmie także przed okresem pokwitania, a ich poziom może zostać podniesiony przez podawanie zewnątrzpochodnych gonadotropin. Fakt ten można wykorzystać w toku diagnozy różnicowej do odróżnienia agonadyzmu od niektórych, trudnych do wykrycia, form zaburzenia zstępowania jąder. Gonadotro- piny są również wydzielane przez przysadkę jeszcze przed okresem dojrzewania. LH i FSH występują już przy porodzie i w okresie okołoporodowym, a od drugiego roku życia poziom ich podnosi się powoli, aż do osiągnięcia maksimum w okresie dojrzewania. Poziom FSH we wczesnym stadium dojrzewania podnosi się szybciej niż poziom LH.

Co zatem powoduje gwałtowne zmiany w p uziomie hormonów płciowych w okresie dojrzewania, skoro zarówno gonadotropiny jak sterydowe hormony płciowe mogą być produkowane jeszcze przed tym okresem? Przyczyną tych gwałtownych zmian jest przede wszystkim różnica progu wrażliwości niektórych mechanizmów regulacyjnych – porównaj rysunek 5.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *